Artist in Residence
Yeol Eum Son

Kristalhelder pianospel en expressieve pedalen

In Oostenrijk wordt ze geprezen om haar Mozart-vertolkingen en ook daarbuiten blijft pianiste Yeol Eum Son niet onopgemerkt. De Zuid-Koreaanse was nog niet vaak te horen in Nederland, maar daar komt verandering in nu ze artist in residence is van het Residentie Orkest. 

29 augustus 2020
Saint-Saëns’ Orgelsymfonie en Yeol Eum Son in Mozart
13 november 2020
Collon meets Son
29 januari 2021
Sjostakovitsj 11
31 januari 2021
Residentie Orkest in Utrecht
12 maart 2021
Ravels Pianoconcert in G en Moesorgski’s Schilderijen-
tentoonstelling
13 maart 2021
Masterclassics met Ravel en Moesorgski
Meestpianist Yeol Eum Sum
Soloconcert in de Nieuwe Kerk

‘Na veel kortstondige relaties ga ik deze langdurige verbintenis graag aan.’

Het is voor Yeol Eum Son de eerste keer dat ze zich als artist in residence verbindt aan een gezelschap. De prijswinnaar van het Tsjaikovski Pianoconcours verwacht veel van het residentschap. ‘Deze rol geeft mij de kans om meerdere gezichten van mijzelf te laten zien. En ik ontmoet het publiek een aantal keer, waardoor er meer tijd is voor een diepgaand gesprek.’

Concerten met grote musici
Tijdens haar residentschap is Yeol Eum te horen in een recital in de Nieuwe Kerk, en in pianoconcerten van onder meer Mozart, Chopin en Ravel. Ze deelt het podium met dirigenten Nicholas Collon en Pablo Gonzáles, waarmee de pianiste al eerder samenwerkte. ’Nicholas en Pablo zijn beiden geweldige musici, allebei op een totaal verschillende manier. Pablo werkt heel gedetailleerd en is tot in de puntjes voorbereid. Voor mij als solist is dat prettig, omdat hij het orkest goed laat volgen. Nicholas dirigeert meer vanuit zijn gevoel en heeft ongelofelijk veel positieve energie.’

Onlangs was Yeol Eum te gast bij zijn Aurora Orchestra, vertelt ze, waar ze na afloop van haar optreden naar de Achtste symfonie van Beethoven luisterde. ‘De passie en betrokkenheid van alle musici maakten het tot een memorabele uitvoering. Waarschijnlijk het mooiste symfonische concert dat ik ooit hoorde.’

Wonderkind
Yeol Eum was twintig toen ze Zuid-Korea verliet om in Hannover te gaan studeren bij de beroemde pianopedagoog Arie Vardi. In haar geboorteland was ze als voormalig wonderkind inmiddels een veelgevraagd concertpianiste. ‘In het Westen kende niemand mij, dus moest ik helemaal opnieuw beginnen. De enige manier om aan concerten te komen, was meedoen aan heel veel competities.’

Dat ze daarbij zo vaak in de prijzen viel, verbaast haar nog steeds. Naast een dubbele tweede prijs op het Tsjaikovski Pianoconcours in 2011 won ze in 2009 de tweede prijs op het Van Cliburn Pianoconcours. ‘Je verwacht gewoon niet dat je naam wordt omgeroepen. Ik denk dat mijn kracht is dat ik me thuis voel op een podium en graag communiceer met het publiek.’ Haar strategie werkte, aan optredens heeft Yeol Eum geen gebrek. Ze trad op met toporkesten als het New York Philharmonic onder dirigent Lorin Maazel, wordt geroemd om haar Mozart-vertolkingen en is sinds twee jaar artistiek directeur van het Koreaanse muziekfestival Music in PyeongChang.

Tot op de dag van vandaag is Yeol Eum dankbaar dat ze al op jonge leeftijd haar grote liefde vond. Zoals de meeste kinderen in Zuid-Korea kreeg ze vanaf haar derde muzieklessen. ’Ik was op slag verliefd toen ik voor het eerst de toetsen aanraakte. Ik zat uren achter de piano en wanneer ik niet zelf speelde, luisterde ik naar pianomuziek. Eigenlijk veel meer dan nu’, geeft ze lachend toe.
Op de vraag of ze van haar ouders veel moest studeren, antwoordt ze resoluut: ‘Gelukkig niet, want dan was ik snel gestopt met pianospelen.’