Boris Giltburg

Artist in Residence

Pianist Boris Giltburg is als artist in residence dit seizoen volop te bewonderen bij het Residentie Orkest. De voormalige winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd speelt niet alleen piano, maar schrijft er ook over op zijn blog Classical music for all.

De in Rusland geboren Boris Giltburg groeide op in Israël en woont tegenwoordig vanwege de liefde in Haarlem. Hij voelt zich thuis in Nederland, mede door het mooie licht dat goed van pas komt bij zijn hobby fotografie. Met zijn camera struint hij het liefste urenlang door de straten van Delft of Haarlem. ‘Ik houd van steden en zie er gelukkig veel door mijn vak. Den Haag ken ik nog niet goed, maar daar komt het komend seizoen verandering in. Het is een luxe om als artist in residence meerdere concerten en verschillend repertoire bij één gezelschap te mogen spelen. Zo krijg ik de kans om een band op te bouwen met het publiek en de musici.’

Verdrinken

Als aftrap van het seizoen speelt Giltburg samen met het Residentie Orkest o.l.v. Nicholas Collon het Tweede pianoconcert van Rachmaninov tijdens de Robeco SummerNights in Amsterdam. Op het Prinsjesdagconcert in het Zuiderstrandtheater spelen zij het concert nog een keer. ‘Dit pianoconcert straalt zoveel kracht uit. Het begint – in tegenstelling tot veel andere pianoconcerten – niet met een orkestintroductie, maar alleen met pianoakkoorden. Ik begin dus in stilte, die overigens niet lang duurt, want na een paar maten zetten de strijkers in met een overweldigende unisono melodie. Bij die golf van klank komt zoveel energie los dat ik altijd moet vechten om er emotioneel niet in te verdrinken.’ Hij kan nog uren doorgaan, zijn liefde voor muziek is duidelijk voelbaar. Als zoon van twee pianisten kreeg hij vanaf zijn vijfde pianoles van zijn moeder en wist hij al op jonge leeftijd dat hij concertpianist wilde worden.

Giltburg zal in de Nieuwe Kerk ook een aantal kamermuziekconcerten geven, onder meer met het Pavel Haas Quartet waarmee hij al jaren samenwerkt. ‘De intimiteit van kamermuziek is gebaseerd op vertrouwen, je moet het doen met een kleine groep waarin iedereen even belangrijk is. Dat maakt het heel intens.’ Ook geeft hij een solorecital waarbij hij een eigen bewerking van het Achtste strijkkwartet van Sjostakovitsj zal uitvoeren. ‘Een recital kan eenzaam zijn, maar gelukkig hoef ik de muziek niet uit mijn hoofd te kennen.’ Daarnaast zal hij tijdens zijn residency samen met soloblazers van het Residentie Orkest een kamermuziekavond met o.a. het Pianokwintet van Beethoven verzorgen.

Overtuigingskracht

De reden dat Giltburg begon met schrijven ligt bij zijn vrienden, waarvan de meesten geen klassieke musici zijn. ‘Het lukte me niet om ze te overtuigen hoe mooi klassieke muziek kan zijn. Ik merkte dat een concert of cd geen echte indruk maakte. Pas nadat ik ze een artikel gaf, waarin ik iedere seconde van een deel uit een Bachcantate beschreef, voelde ik voor het eerst enthousiasme. Ze hadden gewoon structuur nodig om deze muziek te begrijpen.’

Giltburg schrijft onder meer voor de website van BBC Music Magazine en maakt microlezingen op video voor het Louisiana Museum in Denemarken. ‘Op deze manier probeer ik zoveel mogelijk mensen te bereiken, want klassiek muziek is bedoeld voor iedereen.’