Een kerstproductie voor alle zintuigen

Alice in Winter Wonderland door Residentie Orkest & De Dutch Don’t Dance Division (DDDDD): hoe is deze fantastische dansvoorstelling ontstaan? We laten het vertellen door de makers zelf.

Carl Davis, dirigent en componist/arrangeur
‘In 1995 vroeg danser Derek Deane, toen artistiek directeur van het Engelse National Ballet, mij balletmuziek te componeren bij het verhaal over Alice in Wonderland. Maar, zei hij, het moet wél muziek van Tsjaikovski zijn! Dat was een echte uitdaging. Ik vond veel bruikbaars in Tsjaikovski’s 24 korte pianostukken ‘Voor de jeugd’, en ook in zijn orkestsuites. Elk personage heb ik gekoppeld aan een muzikaal motief of thema. En er moest natuurlijk een wals in. Dit werd de beroemde wals uit de Vijfde symfonie.’

Thom Stuart, naast Rinus Sprong artistiek directeur van DDDDD
‘Een aantal jaren geleden vond ik in een New Yorkse winkel de CD Alice in Wonderland, met balletmuziek van Tsjaikovski. De muzikale link met het sprookje van Lewis Carrol deed mijn fantasie op hol slaan: dit zou een geweldige dansvoorstelling kunnen worden! Er was echter één probleem: er bestaat helemaal geen balletmuziek van Tsjaikovski met die naam! Het bleek te gaan om een compilatie van muziek die door componist/dirigent Carl Davis tot een geheel is gesmeed. Elk karakter heeft zijn eigen muziekje, net als bij de Notenkraker, Doornroosje en het Zwanenmeer. En daarmee is het echt Tsjaikovski’s vierde ballet geworden!’

‘Kort na deze muzikale ontdekking zag ik een aantal werken van Escher. Onder meer zijn  Metamorfosen II, met het schaakspel dat transformeert naar vogels, vissen, bijen en hagedissen. Toen dacht ik: bingo, want in Alice in Spiegelland (tweede boek) zit óók een schaakspel. En daarmee waren de grove lijnen van de nieuwe voorstelling geschetst. Alles in Eschers zwart-wit, heel veel magie in decor, dans en geste, oftewel Alice in Eschers Wonderland.’

DDDDD
De Dutch Don’t Dance Division is in 1996 opgericht door balletdansers Rinus Sprong en Thom Stuart. Hun doel is het bevorderen van de dans in al zijn vormen en voor alle leeftijden. Dat doen zij op grootse wijze! De DDDD brengt onder andere al dertien jaar lang met kerst een spectaculaire ‘community-art’ dansvoorstelling op de planken.

Hoofdrol
Kenza Lee (2000, België) begon met dansen toen ze vier jaar oud was. Vanaf het begin openbaarde zich haar grote talent, dat door jarenlange training werd gevormd. Kenza deed succesvol mee aan internationale balletconcoursen. Zij danste recent een hoofdrol in de musical ‘Morning Blossoms’ van ODD Continent. Bij De Dutch Don’t Dance Division danst Kenza sinds 2017. En hoe!

Kostuums
Al die 260 prachtige kostuums in de voorstelling zijn ontworpen en gemaakt door Sabrina Zyla en Ben Voorhaar van Karisma Costumes in Gelsenkirchen. En stelt u zich gerust even de logistieke nachtmerrie voor om elke voorstelling elk kostuum met de juiste maat bij de juiste danser op de juiste tijd aan te trekken en/of te verwisselen…

Audities en repetities
De in totaal 127 dansers in ‘Alice’ zijn vijf tot tachtig jaar oud. En allemaal – balletleerling, -professional of amateur – hebben ze geauditeerd om mee te mogen doen. Dit keer waren er 442 auditanten! Vanaf oktober repeteren de uitverkorenen minstens twee keer per week, want kwaliteit vereist veel inzet en zweet.

Decor
Als achterdoek van het toneel vormen Eschers transformerende meesterwerken Metamorfosen, Relativiteit en Drie Werelden een surrealistische achtergrond voor de magische wereld van Winter Wonderland.

Residentie Orkest
‘Wij zitten met 52 musici in de orkestbak en kunnen niets zien van de voorstelling, maar we maken alles intensief mee: achter het podium de drukte en de zenuwen van de dansers en de staf, aan de zaalkant het enthousiasme en de blijdschap van het publiek. En natuurlijk mogen wij die prachtige muziek voor iedereen vertolken!

Ronald Touw

Alice in Winter Wonderland generale repetitie

maandag 24 december, 14:00 uur
Zuiderstrandtheater, Den Haag

Lees meer
GA TERUG NAAR NIEUWSOVERZICHT