Tanja Trede

altviool

Naam: Tanja Trede
Instrumentengroep: altviool
Joined Residentie Orkest The Hague in: 1999
Studie: bij J. Luethy en Diemut Poppen in Freiburg en Saarbruecken. Momenteel studeert zij barokaltviool bij Enrico Gatti aan het Koninklijk Conservatorium.
Prijzen/Highlights: Ze was lid van de Junge Deutsche Philharmonie en speelde bij de radio-orkesten van Freiburg en Frankfurt en bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Zij is lid van Ensemble Leidse Hout en het Residentie Bach Ensemble, geeft regelmatig recitals met haar moeder Ursula Trede Boettcher en speelde als stipendiate van Villa Musica met o.a. Thomas Brandis, Aurele Nicolet en Ulf Hoelscher.

Wat is het mooiste concert dat je zelf ooit hebt gegeven bij het Residentie Orkest?

Op een Duitslandtournee speelden wij in een gymzaal in het stadje Homburg/Saar. Vreselijke omstandigheden zou je denken, maar de sfeer was heel bijzonder. Mensen waren enorm enthousiast en onze toenmalige chef-dirigent Neeme Järvi gaf alles bij de uitvoering van Nielsens Vierde symfonie, een hele bijzondere ervaring.

Op welke leeftijd ben je begonnen met spelen? Waarom op dit instrument?

Ik ben begonnen met pianospelen toen ik zeven was. Op mijn negende moesten wij op (de vrije) school kiezen tussen blokfluit en viool. Ik kreeg vioolles met twintig andere kinderen en leerde een verschrikkelijke houding. Gelukkig had ik op de muziekschool een hele goede docente, die zelf altvioliste was en mij overtuigde op mijn zestiende over te stappen op de altviool, een gouden beslissing! Ik heb vrij lange armen en vingers en de altviool lag mij meteen beter dan de viool, ook omdat de donkere, warme klank mij zeer aansprak. Maar mijn lerares had zoveel leerlingen overtuigd dat er een overschot aan altviolen was en ik in het muziekschoolorkest viool moest spelen! Waarschijnlijk de enige muziekschool ter wereld waar dit het geval was, bijna altijd is het omgekeerd.

Wanneer ben je voor het laatst tot tranen toe geroerd door een stuk?

Ik zal niet de enige zijn, maar bij de aria Aus Liebe will mein Heiland sterben uit Bachs Matthäus Passion heb ik altijd moeite mijn ogen droog te houden. Zo’n eenvoudige en geniale begeleiding met twee hobo’s en een fluit (het wonderschone spel van mijn collega’s ontroert mij sowieso geregeld) en dan die haast onaardse sopraanmelodie, daarbij nog de tekst… Zoals de Duitse componist Hans Vogt zei: “Niet iedereen gelooft in God, maar iedereen gelooft in Bach.”

Mijn concerttips:

Ronald Brautigam en Claus Peter Flor, grote solist en flamboyante dirigent die een bijzondere “klik” met elkaar hebben. Op vrijdag 20 en zondag 22 januari.
Sjostakovitsj’ liederen met Robert Holl, een geweldig expressieve zanger en de Vijftiende symfonie met Reinbert de Leeuw die mij dit seizoen verraste met een bijzonder gevoelige en ontroerende uitvoering van Schuberts ‘Unvollendete’. Op vrijdag 27 januari.

Alban Bergs Sieben frühe Lieder en Mahlers Vierde symfonie met onze nieuwe vaste dirigent Nicholas Collon. Op vrijdag 24 en zondag 26 februari.

Mijn eigen kamermuziekconcert waar ik een hommage breng aan Ervin Schulhoff, een bijzondere componist uit Tsjechië, die omkwam in een concentratiekamp. Op woensdag 22 februari in de Nieuwe Kerk.