Interview met Fazil Say

Niet iemand die stilletjes achter de piano zit

De vrije geest van Fazil Say wordt weerspiegeld in al zijn composities en uitvoeringen. De Turkse musicus is sinds 2003 een graag geziene gast bij het Residentie Orkest en keert dit seizoen terug met eigen werken en het Tweede pianoconcert van Saint-Saëns.

De optredens van Fazil Say zijn niet alleen een lust voor het oor, maar ook visueel een spektakel. Hij is geen man om stilletjes achter de piano te zitten, bij Fazil beweegt zijn lijf werkelijk van top tot teen wanneer hij musiceert.

1,5 miljoen volgers
Bij de expressieve beweeglijkheid van Fazil zou je dat misschien niet zo snel verwachten, maar het blijkt dat zijn Mozartsonates het bijzonder goed doen als achtergrondmuziek om bij te studeren. Met meer dan 1,5 miljoen volgers stond Fazils uitvoering van de Sonate No. 11 lange tijd bovenaan de studying-playlist van Spotify. ‘Dat vind ik geweldig. Muziek moet overal klinken, dus ook in de oordopjes van studenten. Wanneer dat leidt tot betere studieresultaten, is dat mooi meegenomen.’

De allround musicus heeft al 34 jaar als pianist en componist een bloeiende carrière. Zijn album met daarop de complete pianosonates van Mozart gooide overal ter wereld hoge ogen, niet alleen op Spotify. ‘Mozart is mijn favoriete componist en de basis waar ik altijd naar terugkeer. Het was een enorm project om ze allemaal op te nemen, maar ondertussen heb ik alweer een nieuwe uitdaging: alle pianowerken van Beethoven op de plaat zetten.’

Speciale techniek
Fazil was al vaker te gast bij het Residentie Orkest, een samenwerking die hij een warm hart toedraagt. ‘Ik ben het orkest dankbaar dat ze mij de kans gaven om samen met Jaap van Zweden tijdens een tournee door Europa mijn debuut te maken.’ Eind maart 2019 is Fazil een lang weekend in Den Haag. Hij verheugt zich op het concert met chef-dirigent Nicholas Collon op vrijdag 29 maart, met wie hij nog niet eerder werkte. ‘Ik kijk er zeer naar uit om het Tweede pianoconcert van Saint-Saëns met hem te mogen uitvoeren. De vijf pianoconcerten van Saint-Saëns zijn belangrijke werken voor pianisten omdat ze een speciale techniek vereisen die je niet zomaar onder de knie hebt.’

Het zal duidelijk zijn: de pianist en componist is geen onbekende in Nederland. Ook de pianobroers Lucas en Arthur Jussen zijn fan. Zij vroegen Fazil zelfs om een compositie voor hen te maken. Dit werd het werk Night voor twee piano’s, dat ze geregeld uitvoeren. In een interview op classicstogo.nl zegt hij over de jonge talenten: ‘Ik herken wel iets in deze twee pianisten. Ze bruisen van de energie en willen net als ik de wereld veroveren met muziek. Een zegen voor de Nederlandse muziek.’

Kruispunt van culturen
Zijn eigen componeerstijl omschrijft Fazil als hedendaagse muziek met een toevoeging van ritmische en Turkse folkloristische elementen. Zijn composities variëren van solopianowerken tot aan symfonieën voor groot orkest. Op zondag 31 maart 2019 zal Fazil verschillende eigen composities ten gehore brengen in de intieme setting van de Nieuwe Kerk. ‘Ik noem mijn werk vaak het kruispunt tussen de verschillende culturen.’ Dat is ook precies wat Fazil zo aanspreekt aan de culturele traditie van Nederland. ‘Ik kom hier vaak en graag. De mix van vrijheid, oude steden en open mensen geeft jullie land een mooie energie.’

GA TERUG NAAR NIEUWSOVERZICHT